Friday, January 25, 2008

За жените шофьори

Във втория си коментар към поста за Феминизъм и семейство при Wynche, Yana се изказва пренебрежително към разпространеното схващане, че жените са по-лоши шофьори от мъжете. Мен вътрешно ме тегли да се съглася с нея - едно, че не обичам обобщаващите изказвания и второ, не смятам, че изобщо концепцията за превъзходство в едно или друго, основано на половата принадлежност, има място в отношенията между мъжете и жените.

На тези импулси обаче се противопоставя чисто субективният опит, който имам. От няколко години карам колело из София, вярно напоследък малко по-малко от преди. За целия период обаче имам следните наблюдения (обърнете внимание пак на горния параграф, за да е ясно, че те не са обременени от предварителна отрицателна нагласа).

Отнемането на предимство на велосипедистите от страна на шофьорите е широко разпространено, правят го и мъжете, и жените шофьори. Има обаче една разлика. Мъжете шофьори са ми отнемали предимството най-общо казано след като са ме видели и са решили, че няма какво да ме чакат. От всички случаи на отнемане на предимство от мъже шофьори имам само един, в който това е било откровено нагло и създаващо пряк риск за безопасността ми, и нито един, в който да се дължи на факта, че не са ме видели или не са осъзнали моето съществуване като участник в движението.

От случаите, в които предимството ми е било отнемано от жени, в около две трети съм абсолютно убедена, че или изобщо не ме видяха, или информацията от сетивата им за моето присъствие и движение беше напълно игнорирана от мозъка. Ако не съм права, значи всичките са били с каменно самообладание и лица и погледи, които изобщо не реагират на дразнители от средата - леко не ми се вярва. Другата една трета с откровена наглост и ясно съзнание, гледайки ме в очите, са създавали риск за безопасността ми.

Разгледано от другата страна, от трите случая, когато е имало много сериозен риск от произшествие, за което аз съм била абсолютно невинна, два са били причинени от жени и един от мъж. Но да кажем, че общият им брой е прекалено малък, за да могат да се правят каквито и да било обобщения. Но няма да забравя едната другарка, която, излизайки на главен път от една пряка, спря, погледна в моята посока, аз видимо намалих (което правя винаги, защото съм свикнала да очаквам, че няма да ме пуснат), тя НЕ тръгна, продължи да чака, аз сътветно продължих (с увеличаваща се скорост, защото се движех по нанадолнище), и когато бях на около 5 метра, тя внезапно тръгна и аз трябваше много рязко да набия спирачки, за да не ме блъсне и да ме изхвърли навътре на пътя. Изобщо нито се обърна, нито намали да види какво е станало.

От случаите, в които предимството ми е било давано със знак - махване с ръка, кимване, усмивка (които са достатъчно на брой - не съм ги броила стриктно, но биха стигнали 15, което е минимумът, за да позволява статистически анализ), няма нито един с жена шофьор. Сега, тук съм длъжна да отбележа, че има доста случаи, в които аз предимството си го взимам, без да обърна внимание кой е зад волана насреща - примерно когато се движа успоредно с други коли и така или иначе тези, които искат да излязат на по-главен път си стоят и си чакат - тогава не ги гледам много какви са.

Означава ли по-доброто паркиране, че си по-добър шофьор

Яна също така оспорва, че способността да паркираш по-добре означава, че си по-добър шофьор. Тук не съм съгласна с нея. ДА, това че паркираш по-добре, означава, че имаш по-добро съзнание за габаритите на колата, за това как тя се движи и къде точно ще застане като последица от твоите действия, че имаш по-добър контрол и си по-уверен - и всичко това ДА - прави те по-добър шофьор.

*

Не е като да не съм виждала мъже - лоши шофьори - виждала съм много. И не е като да не съм виждала жени - добри шофьори - не толкова много, но съм виждала достатъчно. Но от карането ми в София съм развила рефлекс - пазя се от всеки, но видя ли жена зад волана, по дефиниция приемам, че или не ме вижда, или ще поиска да ме сгази. А това НЕ беше така в началото.

Има и още нещо. Напълно обичаен случай е две жени да вървят по тротоар, като го заемат целия, спират внезапно с цел оглеждане на витрина или просто без абсолютно никаква видима причина, обръщат се една към друга и си продължават разговора, без всякакво осъзнаване на движението или нуждата от движение на хората зад тях. С мъже тези случаи ми се броят на пръстите на едната ръка. Като ми се натрупат няколко случая като този и като горните, ми е много трудно да не си мисля, че в мнозинството си жените: не виждат, не чуват, не искат да виждат и да чуват и са едни егоистични и безпардонни създания по отношение на непознатите. Налага ми се да мобизирам всичката си налична рационалност, за да не го правя.

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

За ходенето по тротоарите съм напълно съгласна. Моят опит там е най-голям и наистина много често ми се е налагало да се чудя как да ги изпреваря, като хем са две, хем заемат целия тротоар, хем ходят на зиг-заг.
Но на мен покрай многото пешеходстване и друго нещо ми е направило впечатление - по две и повече ходят предимно жените, мъжете почти винаги се движат поединично. Понеже мъжете не излизат "на разходка" и не зяпат по витрините, те отиват целеустремено там, където имат работа и не се нуждаят от попътна компания. За жените нещата стоят по съвсем друг начин.
Така че според мен мъжете също не биха се сетили, че може би пречат на някого, просто съвсем несвързана тяхна черта ги спасява от извършване на това "нарушение" :)
Относно шофирането - според статистиката, жените правят по-малко нарушения и за това също си има причина. Те (поне в по-голямата си част) не възприемат шофирането като някакъв вид състезание, нямат стремеж да тръгнат първи на светофара, не изпитват удоволствие, ако засекат "гадния бакшиш", не го приемат лично, ако някой ги изпревари и като цяло са по-склонни с идеята, че правилата за движение е добре да се спазват. Това не ги прави добри шофьори, ако говорим за чисто техническите умения за управляване на автомобил, но определено ги прави по-малко опасни.
Иначе в моят не особено скромен опит на колоездач из софийските улици ми е направило впечатление, че жените шофьори са в пъти по-малко. И нямам почти никакви засечки с жени, докато мъжете винаги са се опитвали да ми подчертаят дебело, че много хубаво ме виждат и

6:10 pm  
Anonymous Anonymous said...

и също така смятат, че нямам място на пътя им, ако ще и сто предимства да имам според правилника.
Едва ли някой е пропуснал да забележи как за мъжете управляването на автомобил не е просто придвижване от едно място на друго, но по тази тема няма да се отплесвам.
Така че всеки пол си има и предимствата и недостатъците, свързани със специфичните му качества, да ме прощават феминистките, че богохулствам :)), но мъжете и жените са различни, имат различни възможности и различни способности.
Ако бяха еднакви, нямаше защо да има два пола.
Та мисълта ми е, че жените не са по-добрите шофьори. Мъжете също не са :) И като цяло не е нужно някой да е по-добър, не сме на футболен мач.

6:22 pm  
Anonymous Anonymous said...

Примерът с колелото не ми се струва особено показателен. Истината е, че шофьорът на кола (и автобус, и камион, и каквото и да е друго превозно средство с четири и повече колела) просто не е настроен да види мотоциклетист или колоездач, той гледа за други коли. И затова не вижда мотора или колелото. Защо, мислиш, е задължително мотоциклетистите да карат със запалени фарове? И въпреки това има достатъчно катастрофи с тях, защото не са видени. А колелото дори няма толкова мощен фар.
От друга страна, ако някой иска, може да си намери еволюционно обяснение. Мъжете са ловци и са развили способност да забелязват движение. Жените не са и тя не им трябва толкова.
За мен поне подобно обяснение издиша. Жените може да не са ловували толкова, но все е трябвало да се пазят от големи хищници.

За паркирането - предполагам, че повечето знаят вица защо жените не могат да паркират: защото все ги убеждават, че ей толкова е 20 сантиметра. Само че трябва да се покаже :)
И аз като всички съм виждал простотии при паркиране, не мога да кажа, че съм забелязал да ги правят повече жени. Но на изпита ми по кормуване, който включваше и кормуване на полигон, имаше една девойка, която беше уникална със своето неумение. При перпендикулярно паркиране назад тя упорито завиваше в обратна посока. Това също трябва да се покаже, за да може да бъде оценено.
По отношение на паркирането обаче има още един фактор - колата. Някои коли имат ужасна видимост назад. Тъй че не е задължително туткането при паркиране да е заради неумение, може просто да не се вижда добре.
Толкова години ходя на работа с кола всеки ден (въпреки че като цяло карам малко количество километри) - не мога да кажа, че съм забелязал жените да са лоши шофьори.

Може би не е зле все пак да уточним
кой е добър шофьор, за да видим тогава кой не е добър.
В основното изложение виждам един критерий - да се внимава в пътната обстановка. По него според frostie жените отстъпват. Аз не съм много съгласен, защото колелото е нетипичен пример. Други критерии и примери?

Боян

11:30 pm  
Anonymous Anonymous said...

Имам спомен за статистика, според която жените участват в по-малко ПТП (след корекция на съотношението жени/мъже шофьори).

От друга страна, аз като колоездач съм имал две ситуации заплашващи сигурността ми, едната като тинейджър с шофьор-мъж (идвайки насреща ми, зави пред мен все едно ме няма, после нещо реши да спре, при което аз - спирайки - все пак го изтресох по предното колело, огъвайки неговия тас)

Втората - миналата година, шофьор-жена. В зверски дъжд минавам покрай изхода на Кауфланд-Младост, очите са ми на четири, защото ги знам какви са идиоти, а платното е хлъзгаво. На изхода спира въпросната кола. Седи няколко секунди, през които аз приближавам, след което решава все пак да мине въпреки, че аз вече съм пред нея. Успях да завия и спра, колата също - не знам какво си мислеше, че прави, ама избяга преди да сляза да и поискам обяснение.

Историята поразително прилича на твоята - вижда те и тръгва да те гази.

Онзи ден имах още една подобна случка, но без особена опасност - карам по главен път, тя идва от страничен, ама по спортната кола на мацката си знаех какво ще последва и намалих като и свирнах. Тя все пак тръгна пред мен и бях принуден да спра, но понеже целия и зор беше да спре в колоната десет метра по-натам, просто спрях до нея и и натресох един по огледалото. В интерес на истината исках просто да и покажа, че не е права, очаквах само да се прибере, не да се счупи толкоз лесно ;) Надявам се поне да е получила повод за размисъл над детайлите в правилника, както и да са и поискали абсурдна сума в съответния сервиз за данък гъзария.

Апропо в тоя правилник има абсурдни и противоречиви ситуации, трябва някой път да ги изредя в блога си, ама дай първо да си взема изпита ;)

12:58 am  
Anonymous Anonymous said...

На Боян примерът с колелото не му се струва особено показателен, но незначителни участници в движението няма. Ако обаче внимаваш само за онези, които считаш за заплаха за себе си и колата си, това автоматично те превръща в заплаха за онези, които ти не смяташ за заплаха - т.е. за пешеходци и колоездачи.

Защото от болшинството шофьорки май се приема за даденост, че пазейки себе си, пешеходците и колоездачите ще пазят и тях и колите им. Което не е лесно, когато не им оставяш време или възможност да реагират.

Също и когато не им сигнализираш какво смяташ да правиш или какво ги подканваш да сторят. В моя опит на колело и зад волана само единици жени сигнализират за намеренията си. Може да намалят, може да изглежда, че изчакват, но не сигнализират и това ги прави непредсказуеми.

Също и когато заради пресичащи кучета набиват спирачки или правят такива маневри, че подлагат на риск безопасността на хора...

Според мен горните са със сигурност сред причините професионалните шофьори жени да са рядкост.

И все пак, понече днес е 30-ти януари, освен всички редови благопожелания за 30-я ти рожден ден ;) искам да ти пожелая поне още 30 години да имаш нагласа, здраве и мерак да си караш колелото (не все същото колело разбира се, и не само колело) като все по-равноправен и уважаван участник в движението.

А ако бройката на колоездачите нараства, току виж наистина почнат да ни взимат предвид, както мъжете, така и жените...

8:55 am  
Blogger Sneige said...

Честит рожден ден,
със закъснение :)
Аз исках да добавя по повод първия коментар, че има едно място в България, където не само жените, но и мъжете, се придвижват на групи от по 5-6-7, и това е Стара Загора.
От скромния ми опит като шофьор мога само да кажа, че е изключително трудно да се вземат предвид пешеходци (които в момента са си по тротоарите и затова не ги гледам какво са решили да правят, предполага се, че ще се огледат), мотористи (които ти изскачат изневиделица, въпреки че преди секунда не са се виждали въобще) и велосипедисти (които даже няма как да усетиш звуково, поради разбираеми причини), докато в същото време трябва да внимаваш за останалите, дето са ти в платното и се опитват да те изпреварят отдясно, да ти отнемат предимство или ти свиркат, че ги бавиш.
Не невъзможно, но трудно.
Уличните кучета няма да ги коментирам изобщо, но какво място имат те по улиците?!
Цялата тая трудност идва също от факта, че голяма част от хората шофират хаотично, престрояват се неправилно, не спазват правилата и не са толерантни. Ами не е лесно да усвоиш правилното каране, когато не караш в такава среда (правилна). Проявата на толерантност на пътя е по-скоро изключение от колкото правило, както би трябвало да бъде.
Не съм правила наблюдения мъже/жени.
Ако не тръгнеш когато можеш да се включиш в движението (въпреки че насреща ти идва велосипедист примерно), може и да си чакаш доста - неприятна констатация, но реалност. В никакъв случай не оправдавам подобно поведение, просто намеквам, че причините за лошото и неправилно шофиране са дебели и не биха се оправили с единиччни мерки, или разчитане само на събуждане на съвестта на тези зад волана.
Да не говорим за редиците паркирани автомобили покрай тротоарите, които доста затрудняват виждането, особено ако някой пешеходец реши да пресече изневиделица и изскочи иззад някоя паркирана кола (естествено не на пешехода пътека за по-пряко). В това отношение Младост е много натоварен квартал. В Дружба беше по-широко някак си.
Аз не бих правила разграничение на мъже и жени шофьори, а по-скоро на разсеяни (и/или) неопитни и съсредоточени/опитни зад волана.
И не бих карала колело из София.
Подкрепям да има специални ленти за колоездачи.

1:06 pm  
Blogger Hellen said...

Много благодаря за пожеланията за рождения ден, Ноби и Алита! Малко късно реагирам, за жалост, но все пак по-добре, отколкото без хич.

12:21 pm  
Anonymous Anonymous said...

"Истината е, че шофьорът на кола (и автобус, и камион, и каквото и да е друго превозно средство с четири и повече колела) просто не е настроен да види мотоциклетист или колоездач, той гледа за други коли"
Което е БЕЗКРАЙНО Т-Ъ-П-О! Трябва да се следят ВСИЧКИ участници в движението. При предприемане на каквато и да било маневре, трябва да се убедиш, че с действието си не пречиш на/ не застрашаваш безопасността на/ не отнемаш предимство на останалите участници в движението.
Жените правели по-малко катастрофи? Не е съвсем вярно. В градска среда жените правят повече катострофи, в извънградска - мъжете. Блъскането в дърво или стълб си е мъжки специалитет, но отнемане на предимство, издиране на вратите от калник до калник (при паркиране или пък отнемане на предимство), засичане на коли със специален режим, недоумение "какво аджеба показва регулировчика", танцуване из лентите не само без мигач ами и без поглед в огледалото (в доста случаи водещи до леки но адски дразнещи инциденти) са си женски специалитети.

http://dnes.dir.bg/2007/11/02/news2280157.html

Умението да паркираш не правело човек по-добър шофьор?! А като излезеш с колата ще помолиш някой да ти я паркира ли? Или да се моля до мен да не опитва да паркира никой "шофьор", който тая маневра не я умее? Едно време на шофьорските курсове си имаше занятия на полигон, където те учеха да паркираш... Сега претупват всичко, че и до какви изкривявания на мисленето води това... Звучи като "умението да кацаш не те прави по-добър пилот" :D

С години съм карал колело, кола и мотор в София и извън града. Жените най-често са ми създавали ядове (Предимно отнемане на предимство, дори се ударих в една, заради друга паднах с мотора. Трета ми издра и огъна двете леви врати и задния ляв калник, паркирайки мерцедес B клас, на място, където преди това имаше паркиран бус...), на моите познати и приятели шофьори - също. Да, имам и 2-3 познати шофьорки, те са на същото мнение за поввечето си "колежки". Забелязал съм, че "жените не са по-лоши шофьори от мъжете" го казват само тези, които не могат да карат. Истината е, че на пътя сме равни, просто в дадени обстоятелства единия пол се осира повече от другия...

11:18 pm  

Post a Comment

<< Home